Моя скарбничка

Конспект логопедичного заняття з учнями 
1 класу
(з використанням ІКТ)

Тема. Вироблення правильної вимови звука [ ш ] та введення його в
           склад, слово.
Мета:
·        сформувати правильну вимову звука [ ш ] та ввести його в склад, слово;
·        розвивати звуковий та складовий аналіз слів із цим звуком;
·        формувати фонетичні процеси;
·        розвивати артикуляційний апарат, мовне дихання, дрібну моторику рук;
·        розвивати зорове сприйняття букв, зорову увагу;
·        розширювати активний і пасивний словник;
·        розвивати память, логічне мислення;
·        виховувати бажання говорити правильно.
Матеріали:
·        демонстраційні малюнки;
·        літера Ш;
·        індивідуальні дзеркала;
·        компютерні розробки: « предметні малюнки зі звуком [ш ];
·        шаблон з літерами;
·        схема артикуляції;
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Привітання.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, тобі і мені!
Діти йдуть по колу, промовляючи слова. На останній рядок зупиняються, повертаються одне до одного, беруться за руки, усміхаються.
ІІ. Основна частина.
  1. Повідомлення теми і мети заняття.
Логопед. Сьогодні на занятті ми будемо вчитись вимовляти звук, а який, ви маєте відгадати за моїм описом.
Показ профілю звука [ ш ].
Логопед. Губи злегка витягнуті вперед, округлені, зуби зближені. Широкий кінчик язика піднімається за верхні зуби до переднього краю піднебіння; язик повинен прийняти форму чашечки. Бокові краї язика притиснуті до верхніх корінних зубів. Посередині язика іде теплий, широкий струмінь повітря.
Логопед. Ось вам ще одна підказка:
Зроби губами бублик,
На чашечку язик перетвори.
Її ти підніми за верхні зуби,
Подуй на чашечку вгорі…
Як теплий подих ти відчуєш,
То звук такий тоді почуєш: Ш – ш – ш – ш.
 2. Артикуляційна гімнастика
Логопед.
Малюночки цікаві
Підказують малятам,
Які зробити вправи,
Щоб легко [ ш ] сказати.
« Хоботок»
Подивися ти на нас,
Слоненятко любе,
Ми навчились хоботком
Утримувати губи.

« Грибок»
До піднебіння свій язик
Я тихенько присмоктав
Він уже до всього звик:
Тепер грибочком став.

« Гойдалка»
Язик тягнувся до зубів,
До верхніх і до нижніх
Немов гойдалкою злітав
До хмарок білосніжних.

« Приклей цукерочку»
За верхніми зубами
Цукерочку – іриску приклею разом з вами.
Цукерочка – липучка язик тримає угорі.
Цукерочка – іриска смакує дітворі.

« Смачне варення»
Губи язиком я
Ніжно оближу.
-         Ну й смачне варення,
Я тобі скажу!


« Чашечка»
Зроби широким свій язик,
його краєчки підійми,
бач, вийшла чашечка у нас.
Ану, зроби її ще раз.

« Фокус»
Язик мій зробить чашку,
Вперед її поставити не важко.
Коли із чашки я подую –
Повітря тепле я відчую.

3. Вимова ізольованого звука.
Логопед вимовляє звук [ ш ] і пропонує учням вимовити його перед дзеркалом. Звертає увагу на перешкоду проходження повітря в ротовій порожнині, відсутність вібрації голосових зв’язок та утворення шуму під час вимови.

4. Аналіз артикуляції.
Логопед. Діти, подивіться на схему артикуляції і скажіть, в якому положенні знаходяться губи, язик під час артикуляції звука [ ш ]?

5. Характеристика звука.
Логопед. Розкажіть про звук [ ш ], який він ?
Приголосний ( при його вимові в роті є перешкода )
Шиплячий ( Під час проходження повітря утворюється шум)
Глухий ( Голосові звязки не вібрують ).

6. Звуконаслідувальна вправа – гра « Що як звучить»
Логопед. Прислухайтесь, скільки навкруги звуків! Навіть тоді, коли панує тиша, щось обовязково шурхотить, шелестить, шепочеться, шарудить:
Ш-ш-ш…
Шепоче листячко на вітах,
Його збудив бешкетник – вітер:
-         Ш-ш-ш…

А над водою комиші:
-         Ш-ш-ш…
Співають пісеньку ласкаву
Із теплим вітром в лузі трави:
-         Ш-ш-ш…
Змія стривожено шипить:
-         Ш-ш-ш…
Крильми над нами птах шумить:
-         Ш-ш-ш…
Машини по дорозі мчать,
Невтомні шини шелестять:
-         Ш-ш-ш-…
Тихенько мишка шарудить,
Коли усе навколо спить.
-         Ш-ш-ш-…

7. Введення звука [ ш ] у склади. Гра « впіймай склад»
Шапка, шафа, шар, лоша –
У словах ми чуєм – ша.
Шуруп, шуба, шум, ношу –
У словах ми чуєм – шу.
Шепіт, шелест і лише –
У словах ми чуєм – ше.
Шорти, шостий, хорошо –
У словах ми чуєм – шо.
Шість, шістсот, товариші –
У словах ми чуєм – ші.
8. Ознайомлення із літерою ША.
Логопед. Діти, із звуком [ ш ] ви ознайомились, а літеру ША ви ще не вивчали. Зараз ми з вами із нею познайомимось.

На дворі лежить поліно,
Трійко пташок зверху сіло,
Подивись, ну й чудеса –
Вийшла в пташок буква ША.

9. Викладання літери ША на парті із паличок.
10. Хвилинка каліграфії.
Логопед. Діти, знайдіть у ваших шаблонах літеру ША і обведіть її по контуру.
Обведіть друковану літеру на листку, а потім напишіть її самостійно.

11. Закріплення вимови звука [ш ] у складах.
Гра « Весела абетка».
Викладання складів ша, шо, шу, ше, ши, ші у вагончиках паровозика. Діти по
Черзі викладають склади і читають їх.

12. Фізкультхвилинка.
Вітер тихо повівав,
Шу- шу- шу – усе казав.
Листя з дерев облітало
І на землю все лягало.
По листочках ми ходили,
Вони тихо шаруділи: ш-ш-ш!
Потім ми листки зібрали,
Високо вгору їх підняли
І листочками гойдали,
У вирій птахів проводжали.
Враз листочки закружили –
То вітрець подув щосили:

« Ш-ш-ш-ш» ( сильне здування ).
Покружляли, покружляли
І на землю тихо впали.

13. Введення звука [ ш ] у слова.
Логопед. Працювали ми немарно –
                [ Ш ] в словах ми скажем гарно.
Компютерна презентація – 15 малюнків за слайдами. Малюнки зі звуком
 [ ш ] ( звук [ш ] в різних позиціях ). Наприклад, шапка, шуба, шампунь, шофер, шоколад, кішка, мишка, каша, шишка, чашка, душ, комиш, аркуш, кувшин, шалаш. Діти називають слова і визначають місце звука в слові.
Логопед. Діти розгляньте малюнок, послухайте віршик .

          Що у шафі?
В нашій шафі – мішанина.
Там і шуба, і машина,
Шапка, мушлі і шнурок,
Швабра, майка й фартушок,
Пляшка, груша і подушка,
Шорти, шайба, капелюшок,
Чашка, кошенятко, дошка,
Шарфик, яблуко, гармошка,
Кошик, шишка, шоколад...
Як же тут навести лад?!
Логопед. Чого не повинно бути в шафі для одягу?
                 Що треба залишити в шафі?
                 Допоможіть  навести лад.
Знайдіть на малюнку відповідні предмети:
·        шафа, шуба, шоколад, шапка, шорти, шарфик;
·        швабра, шнурок;
·        машина, кошеня, груша;
·        капелюшок, кошик, фартушок;
·        шишка, гармошка, дошка, пляшка, подушка, чашка.
Які слова починаються на звук [ ш ] ? Полічіть їх.

14. Розвиток фонематичного сприймання.
Гра « Впіймай звук».
Логопед називає слова. Діти, почувши звук [ ш ] у слові, плескають у долоні. При словах, в яких немає звука [ ш ], розводять в сторони.
Шум, книжка, шафа, вовк, шипшина, шовк, мармелад, шоколад, лисиця, школа.

15. Логопед. Розгляньте малюнки і виберіть предмети, у назвах яких є звук
 [ ш ]. Як можна одним словом назвати цю групу предметів? ( меблі, фрукти).

16. Логопед. Діти, відгадайте загадки.
·        Як називається інструмент для проколювання дірочок? ( Шило.)
·        Як називаються меблі для зберігання одягу? ( Шафа.)
·        Як називається верхній зимовий одяг із хутра? ( Шуба.)
·        Хто першим потрапив у рукавичку в казці « Рукавичка»? ( Миша.)
17. Логопед. Промовити чітко й виразно чистомовки.
Ша-ша-ша – Маша в школу вже пішла.
Шо-шо-шо – до води лоша пішло.
Шу-шу-шу – я букву Ш пишу.
Ше-ше-ше – Даша коси розчеше.
Ши-ши-ши – гарно в зошиті пиши.
Ші-ші-ші – ми сміялись від душі.
ІІІ. Заключна частина. Підсумок заняття.
Логопед. Який звук вчились вимовляти на занятті?
Повторимо його ще раз. Молодці!

Логопед. Гра « Прощання»
Мета:
Діти стоять у колі, взявшись за руки, і говорять:
Кожне слово для людей
Має значення.
Ми прощаємося з вами:
« До побачення!»
Презентація до уроку



Конспект логопедичного заняття з учнями 1 класу із ЗНМ 
(з використанням ІКТ)

Тема. Автоматизація звука [ ш ].
Мета:
·        уточнити артикуляцію звука [ ш ];
·        чітко вимовляти його у складах, словах;
·        формувати чіткий образ букви і співвідносити його образами-предметами;
·        розвивати навички звуко-буквеного аналізу, словотворення;
·        розвивати фонематичне сприймання, слухову увагу;
·        розширювати словниковий запас учнів
·        виховувати любов до логопедичних занять, бажання красиво говорити.
Матеріали:
·        картинки, в назвах яких є звук [ ш ];
·        фішки для визначення місця звука в слові4
·        палички для викладання букви Ш;
·        індивідуальні дзеркала;
·        комп’ютерні розробки: «артикуляційна гімнастика», «таблиця складів»;
·        площинне зображення тепловоза і вагончиків.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Психологічне налаштування
Промовляємо разом девіз заняття:
Не просто слухаю, а чую.
Не просто дивлюся, а бачу.
Відповідаю та міркую.
Плідно працюю
ІІ. Основна частина.
1.     Повідомлення теми і мети заняття.
Логопед. Відгадайте, діти, про який звук ми будемо говорити на занятті?
( показую дітям букву Е ). Як називається ця буква? А якщо я переверну її ось так, то яка буде буква? ( Ш ). Отже, ми сьогодні говоритимемо знову про звук [ ш ].

Буква Е перевернулась –
На Ш одразу обернулась.
     Визначимо звук, який часто трапляється у словах:
Кошеня шукало шило.
Шкіряні сандалі шило!
2.     Артикукляційна гімнастика.
   Комп’ютерна  презентація  « Живе собі язичок» - 8 слайдів із віршиками, що розвивають вимову звуків.
Логопед.
Говорити кожен звик –
має кожен з нас язик,
та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
Зробимо ми кілька вправ.

   Діти виконують артикуляційні вправи : « хоботок», « змійка», « гармошка»,
« бублик», « млинчик», « грибок», « чашечка», « фокус».
    Далі виконують звуконаслідувальні вправи6
 Кулька лопнула – Ш-ш-ш…
Комиші біля води – Ш-ш-ш…
Змія шипить – Ш-ш-ш…
3.     Повторення артикуляції звука [ ш ]
Логопед. Давайте пригадаємо, язик угорі чи внизу при вимові звука [ ш ]? Кінчик язика піднятий у напрямку піднебіння, але не торкається його, створюючи щілину. Бокові краї язика притиснуті до верхніх зубів і не пропускають по боках струмінь видихуваного повітря, голосові зв’язки при вимові звука [ ш ] розімкнуті. Кожен із вас має вимовити звук [ ш ] перед дзеркалом. Це звук голосний чи приголосний?
( Приголосний, глухий, шиплячий).
4.     Викладання звука [ ш ] на столі з паличок.
5.     Автоматизація звука[ ш ] у складах, словах.
Логопед.
Ш – шипить, ш – шелестить,
Шумно у словах звучить.
    Діти вимовляють звук [ ш ] у складах і словах ( логопед показує малюнки).
Ша-ша-ша – шабля
Ша-ша-ша – шарф
Шо-шо-шо – шорти
Шо-шо-шо – шоколад
Шу-шу-шу – шуба
Шу-шу-шу – шухляда
Ши-ши-ши – шина
Ши-ши-ши – шифер
Ше-ше-ше – шершень
Ше-ше-ше – шеренга
Ші-ші-ші – шість
Ші-ші-ші – шістсот

6.     Розвиток фонематичного слуху.
Гра « Спіймай звук»
    Діти, почувши звук [ ш ] у слові, плескають у долоні. При словах, в яких немає звука [ ш ], розводять руки в сторони.
     Шоколад, машина, шофер, жук, кошеня, троянда, зошит, жоржина, чашка, ромашка, дошка, олівець, стілець, будинок, волошка.
Логопед.  Приготуйте свої пальчики, будемо промовляти слова зі звуком [ ш ]
і з’єднувати почергово з великим пальцем вказівний, середній, підмізинний, мізинець.
     Шум, шовковиця і тиша, шуба, шапка, шило, миша, шишка, каша і лоша мають спільну букву Ша.
     Відберіть картинки зі звуком [ ш ], визначте місце звука у слові фішкою. Логопед роздає дітям площинне зображення тепловоза і вагончиків, учні  фішкою визначають місце звука і словах.
      Миша, груша, шафа, кішка, душ.

7.     Робота біля комп’ютера. Таблиця складів.
Учні читають склади з екрана, уважно стежачи за рухом комах зі
складу на склад.
         Склади: аша, шаш, шишу, шуше, шиш, шешо, иши, еше, ошо, оша, шеши, еша, оша, ашо, уши, шеш, шіш, іші, ешу.
8.     Фізкультхвилинка.
Проводить один учень, усі виконують і разом вимовляють вірш із рухами.
1, 2, 3, 4, 5 – час прийшов нам спочивать.
Станьте рівно, поверніться
І до сонечка зверніться.
А тепер всі руки в боки.
Як зайчата – скоки, скоки.
Нахилятися почнемо,
Ніби ягоди ми рвемо,
Станем дружно присідати
І комашок рахувати.
Руки вгору підійміть,
Вдих і видих ви зробіть.
10, 9, 8, 7 –
Час за парти нам усім.
9.     Інтерактивна гра» Буквений дощик»
Логопед. Пішов дощик і змив букви. Тепер замість них краплі. Треба закреслити всі зайві букви Ш і відновити фразу: ШЛАШШСШКАШШВШ
ОШШПШРШОСШШИШМОШ.
( Ласкаво просимо.)

10.                        Логопед. Дібрати риму.
Поглядає хитро кішка,
Не втече маленька   ( мишка ).
В зошиті поставив крапку.
Вдягнув на голову я  ( шапку ).
Збирати з дерева я мушу
Солодкі та духмяні  ( груші ).
Хустиночкою витер носи.
Збираю я гриби у  ( кошик ).
Зранку вередую нашу
Умовляють з’їсти   ( кашу ).
У портфелик, а не в кошик
Я кладу і книжку, й  ( зошит ).

11.                        Робота з картинками.
Логопед. Скласти речення за картинками.
1.     У шафі шаруділа миша.
2.     Маша повісила в шафу свою шубу.
3.     Діти зривали груші в саду.
4.     Кішка гралася з клубочком ниток.

12.                        Відгадати загадки.
Логопед. Про кого можна сказати:
      Маленька сіра…( мишка ).
   М’який пухнастий теплий…( шарф).
  Тонке гостре…( шило ).
Поміркуйте і скажіть:
       Шпак – це…
       Груша – це…
       Шафа – це…
       Каштан – це…
13.                        Логопед.  Дібрати назву до малюнків.
Шофер, шибка, шайба, шарф, шорти.
14.                         Логопед.  Прослухати уважно вірш, відповісти на запитання.
Шпак
Пошили шпакові
Шаровари шовкові.
У шовкових шароварах
Шпак наш ходить по базару.
Що ж купить таке хороше?
Може шапку, може кошіль?
Може у шпаківню шафу
Або шпаченятам шахи?
Та для себе, як годиться,
Вибирає шпак рушницю.
-         Як одягнений шпак?
-         Над чим шпак розмірковує?
-         Що вирішив купити для себе шпак?
15.                        Промовляння вірша хором.
ІІІ. Заключна частина. Підсумок заняття.
Логопед. Який звук закріплювали на занятті? 
                Що вам особливо сподобалось на занятті?
ІV. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять вірш « Шпак».




Немає коментарів:

Дописати коментар