Вчителям

Логопедичні поради вчителям молодших класів

Проводжаючи дитину в перший клас, батьки сподіваються, що вона буде вчитися охоче й успішно. Якщо ж надії не справджуються, то причини невдач вони починають шукати насамперед у школі, системі навчання, упередженому або байдужому ставленні вчителя. Але найчастіше причиною шкільних проблем дитини є її недостатній мовленнєвий розвиток. Це може виявитися в дефектах звуковимови, мізерності словникового запасу, невмінні граматично правильно узгоджувати слова в реченні та ін. Подібні прояви у дошкільний період зазвичай не насторожують батьків, бо дитина, на їхню думку, достатньо вільно користується мовою.

Однак у школі до мови ставлять високі вимоги, і дитина з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне становище. Виникають труднощі в процесі оволодіння навичками читання і письма, з’являються стійкі специфічні помилки (пропуски чи заміна букв і складів, недописування або не дочитування слів, переставляння частин слова та ін.)

Коли на самих початках навчання не допомогти дитині подолати ці труднощі, з часом вони накладаються і, щоб їх розв’язати, необхідно затрачати багато часу і зусиль логопедів, батьків та вчителів.

При обстеженні учнів в школах щорічно виявляється дуже багато дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення та нерізковираженим загальним недорозвитком мовлення, тому охопити спеціалізованою логопедичною допомогою всіх дітей є неможливо. Крім того, у більшості випадків правильно спрямована робота вчителя початкових класів дозволяє на самих перших стадіях навчання дітей виправити ці недоліки.

Тому, щоб уникнути і не допустити серйозних недоробок у процесі розвитку читання, письма та мовлення учнів, учителю початкових класів треба оволодіти найновішими методами такої роботи, знати методи і прийоми роботи над усуненням в учнів недоліків вимови й мовлення.

Рекомендую на уроках під час вивчення букв проводити дітям логопедичні хвилинки.Застосування учителями початкових класів логопедичних заходів у своїй роботі дає подвійну користь: не тільки усуває недоліки вимови й мовлення в учнів, але й сприяє удосконаленню методики навчання, правильному формуванню мови і мислення учнів. Крім того, позитивно впливає на настрій дітей з певними мовленнєвими вадами, позбавляє їх невпевненості в собі, розчарування, а також значно піднімає авторитет вчителя перед дітьми та їх батьками.

Робота над усуненням таких недоліків повинна проводитися не стихійно, а планово, поступово і послідовно. Починати її треба з перших днів навчання і здійснювати на всіх уроках.



Пропоную чистомовки, скоромовки при вивченні різних букв і звуків.

Звук і буква С


Са-са-са – сидить оса.

Си-си-си – довгі вуса у оси.

Са-са-са – покусала ніс оса.

Со-со-с о – став мій ніс, як колесо.

Си-си-си – не боюся я оси.

Су-су-су – я осу в руці несу.

Ас-ас-ас – ми пили смачний квас.

Ос-ос-ос – вимикай пилосос.

Ус-ус-ус – у дідуся сивий вус.

Ес-ес-ес – у полі спілий овес.

Скоромовки
В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
Сонце гріє аж пече.
З сома сьомий піт тече.
Радить сому сонний кит:
Покупатись, саме, слід.

На столі стоїть сільниця,
У сільниці сіль.
Косар скосив увесь овес.
Принеси, синку, синьку,
Підсиніть, мама, косинку,
Підсиніть собі сорочку –
Піднеси ж синьку, синочку.

Звук і буква З

За-за-за – за возом йде коза.

Зи-зи-зи – козенята у кози.

За-за-за – зелена лоза.

Зу-зу-зу – їдять кози лозу.

Зу-зу-зу — погодуй козу.

За-за-за — йди додому, коза.

Зу-зу-зу — я їй сіна привезу.

Зі-зі-зі — стрибаю на одній нозі.

Уз-уз-уз – наш Захар боягуз.

Из-из-из – високий карниз.

Ез-ез-ез – на березі сидить ремез.

Аз-аз-аз – проводять газ.

Аз-аз-аз – загубив алмаз.

Оз-оз-оз – морозить мороз.

Уз-уз-уз – там великий гарбуз.

Уз-уз-уз – на паркан заліз гарбуз.

Уз-уз-уз – я не боягуз.

Скоромовки

Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
- Де ж узяти зайцю сіна?

Зрання зібрався в школу зайчик,
Рюкзак на плечі одягнув,
Щоденник, зошит і задачник
Узяти зайчик не забув.

З’їла Зіна морозиво,
Зіна зуби заморозила.

Звук і буква Ш

Ша-ша-ша – пригоріла каша.

Ша-ша-ша – наша мова хороша.

Ши-ши-ши – вірша мені напиши.

Ше-ше-ше – говоріть тихіше.

Шу-шу-шу – не порушуй тишу.

Шу-шу-шу – багато яблук натрушу.

Шу-шу-шу – нову шубу я ношу.

Шо-шо-шо – купили борошно.

Шок-шок – великий мішок.

Еш-еш-еш – ти мене не доженеш.

Уш-уш-уш – ми підемо в душ.

Аша-аша – вже приїхала Маша.

Ашка-ашка – на вікні комашка.

Ошка-ошка – в Олі є гармошка.

Ушка-ушка – м’яка подушка.

Ишка-ишка – вибігла мишка.

Скоромовки

Шиє Маша, вишиває,
Шубку ляльці дошиває.
Штани, шапку, шаровари,
Шити мама допомагає.

Мишеняті шепче миша:
Мишеня, шепчи тихіше.

Шпак шпачисі каже гнівно:
Шершень залетів в шпаківню!
Швидше шибеника гнати,
Шпаченят обороняти!

Звук і буква Ж

Жа-жа-жа – ми побачили вужа.

Жа-жа-жа – Женя купив коржа.

Жу-жу-жу – правду вам кажу.

Жу-жу-жу – я дружу.

Жу-жу-жу – на галявині ходжу.

Же-же-же – Маша шапку в’яже.

Же-же-же – хлопчик книжку береже.

Жи-жи-жи – ти природу бережи

Жи-жи-жи – ти мені допоможи

Аж-аж-аж – важкий лежить багаж.

Ож-ож-ож – вирушаємо в подорож

Уж-уж-уж – у траві живе вуж.

Іж-іж-іж – положили в шафу ніж.

Скоромовки

У вужа – вуженята.
В їжака – їжаченята.

Жатка живо жито жне,
Жатку жнець не дожене.

Жовте жито жук жував
І з Женею жартував.

Жартом-жартом – і у Жені
Жвавий жук живе у жмені.

Звук і буква Ч

Ча-ча-ча – діти грають у квача.

Ча-ча-ча – у мене нема м’яча.

Чи-чи-чи – вимовляти научи.

Чи-чи-чи – трохи помовчи.

Че-че-че – дружнє плече.

Чі-чі-чі – поглянь мені у очі.

Чу-чу-чу – калача хочу.

Чу-чу-чу – віршика учу.

Ач-ач-ач – мамо, дай калач.

Ач-ач-ач – чути дитячий плач.

Ача-ача – прийшла удача.

Скоромовки

Чапля чайку частувала,
В чашці чай приготувала.
Чемна чайка чаплі вдячна:
Чай з черемхи – дуже смачно.

В чаплі чорні черевики.
Чапля чапа до водички.

Через річку, через брід
Ходить чапля на обід,
Носить дрібних жабенят
Для маленьких чапленят.
Звук і буква Л

Ла-ла-ла – Леся молоко пила.

Лу-лу-лу – купили ми пилу.

Ло-ло-ло – снігом все замело.

Ли-ли-ли – діти білочку взяли.

Ла-ла-ла – Таміла мала.

Ли-ли-ли – липку полили.

Ло-ло-ло – діло в нас на лад пішло.

Ли-ли-ли – липку посадили.

Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.

Ла-ла-ла – дівчинка мала.

Ло-ло-ло – піднімали ми весло.

Ле-ле-ле – Левко пішов у поле.

Ло-ло-ло – ми побачили дупло.

Ли-ли-ли – квіти полили.

Ол-ол-ол – ходить по болоту бусол.

Улка-улка – лілова шкатулка.

Ил-ил-ил – на підлозі пил.

Ал-ал-ал – готувались ми на бал.

Ал-ал-ал – там вокзал.

Ал-ал-ал – на столі пенал.

Ол-ол-ол – завітав до нас посол.

Ел-ел-ел – запалили факел.

Ел-ел-ел – пасеться осел.

Ол-ол-ол – починається футбол.

Ол-ол-ол – ми забили гол.

Ул-ул-ул – у ставочку мул.

Алка-алка – у Миколки палка.

Олка-олка – у Алли товста голка

Алка-алка – зацвіла фіалка.

Алка-алка – де моя скакалка?

Скоромовки

Білі лебеді летіли,
І на воду вони сіли.
Сіли, посиділи,
Знову полетіли.

Їв лелека кашу з глека.
Хоч дістати її нелегко,
Та в лелеки довга шия –
Він із глека їсти вміє.

Лиска лащить лисеня,
А лосина лосеня,
Лев ласкаво лапою
Левенятко ляпає.

Звук і буква Р

Ра-ра-ра – висока гора.

Ру-ру-ру – розпочнемо ми гру.

Ре-ре-ре – широке в нас море.

Ра-ра-ра – Ромі спати вже пора.

Ре-ре-ре – Рита книжку бере.

Ри-ри-ри – книжку ти бери.

Ра-ра-ра – ми бачили тигра.

Ра-ра-ра – гарна в нас гра.

Ра-ра-ра – на дереві кора.

Ро-ро-ро – я знайшов перо.

Оре-оре-оре – їдемо на море.

Ри-ри-ри – їдемо з гори.

Ра-ра-ра – в школу діточкам пора.

Ро-ро-ро – у Роми відро.

Ар-ар-ар – ми читаємо буквар.

Ор-ор-ор – хліб везуть на елеватор.

Ар-ар-ар – загудів комар.

Ор-ор-ор – росте мухомор.

Ара-ара – ми перша пара.

Ара-ара – ось іде Тамара.

Арка-арка – в мене є марка.

Ірка- ірка – там висока гірка.

Скоромовки

Рома робить раму.
Рома кличе маму:
– Подивися, мамо,
Яка гарна рама!

Рогата корівка реве.
Романко травичку рве.

Принеси, Трохиме, тертку
Треба моркву перетерти.

Марина рис варила,
Рая рис пересолила.

Немає коментарів:

Дописати коментар