Проводжаючи дитину в перший клас, батьки сподіваються, що вона буде вчитися охоче й успішно. Якщо ж надії не справджуються, то причини невдач вони починають шукати насамперед у школі, системі навчання, упередженому або байдужому ставленні вчителя. Але найчастіше причиною шкільних проблем дитини є її недостатній мовленнєвий розвиток. Це може виявитися в дефектах звуковимови, мізерності словникового запасу, невмінні граматично правильно узгоджувати слова в реченні та ін. Подібні прояви у дошкільний період зазвичай не насторожують батьків, бо дитина, на їхню думку, достатньо вільно користується мовою.
Однак у школі до мови ставлять високі вимоги, і дитина з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне становище. Виникають труднощі в процесі оволодіння навичками читання і письма, з’являються стійкі специфічні помилки (пропуски чи заміна букв і складів, недописування або не дочитування слів, переставляння частин слова та ін.)
Коли на самих початках навчання не допомогти дитині подолати ці труднощі, з часом вони накладаються і, щоб їх розв’язати, необхідно затрачати багато часу і зусиль логопедів, батьків та вчителів.
При обстеженні учнів в школах щорічно виявляється дуже багато дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення та нерізковираженим загальним недорозвитком мовлення, тому охопити спеціалізованою логопедичною допомогою всіх дітей є неможливо. Крім того, у більшості випадків правильно спрямована робота вчителя початкових класів дозволяє на самих перших стадіях навчання дітей виправити ці недоліки.
Тому, щоб уникнути і не допустити серйозних недоробок у процесі розвитку читання, письма та мовлення учнів, учителю початкових класів треба оволодіти найновішими методами такої роботи, знати методи і прийоми роботи над усуненням в учнів недоліків вимови й мовлення.
Рекомендую на уроках під час вивчення букв проводити дітям логопедичні хвилинки.Застосування учителями початкових класів логопедичних заходів у своїй роботі дає подвійну користь: не тільки усуває недоліки вимови й мовлення в учнів, але й сприяє удосконаленню методики навчання, правильному формуванню мови і мислення учнів. Крім того, позитивно впливає на настрій дітей з певними мовленнєвими вадами, позбавляє їх невпевненості в собі, розчарування, а також значно піднімає авторитет вчителя перед дітьми та їх батьками.
Робота над усуненням таких недоліків повинна проводитися не стихійно, а планово, поступово і послідовно. Починати її треба з перших днів навчання і здійснювати на всіх уроках.
Пропоную чистомовки, скоромовки при вивченні різних букв і звуків.
Звук і буква С
Са-са-са – сидить оса.
Си-си-си – довгі вуса у оси.
Са-са-са – покусала ніс оса.
Со-со-с о – став мій ніс, як колесо.
Си-си-си – не боюся я оси.
Су-су-су – я осу в руці несу.
Ас-ас-ас – ми пили смачний квас.
Ос-ос-ос – вимикай пилосос.
Ус-ус-ус – у дідуся сивий вус.
Ес-ес-ес – у полі спілий овес.
Скоромовки
В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
Сонце гріє аж пече.
З сома сьомий піт тече.
Радить сому сонний кит:
Покупатись, саме, слід.
На столі стоїть сільниця,
У сільниці сіль.
З сома сьомий піт тече.
Радить сому сонний кит:
Покупатись, саме, слід.
На столі стоїть сільниця,
У сільниці сіль.
Косар скосив увесь овес.
Підсиніть, мама, косинку,
Підсиніть собі сорочку –
Піднеси ж синьку, синочку.
Звук і буква З
За-за-за – за возом йде коза.
Зи-зи-зи – козенята у кози.
За-за-за – зелена лоза.
Зу-зу-зу – їдять кози лозу.
Зу-зу-зу — погодуй козу.
За-за-за — йди додому, коза.
Зу-зу-зу — я їй сіна привезу.
Зі-зі-зі — стрибаю на одній нозі.
Уз-уз-уз – наш Захар боягуз.
Из-из-из – високий карниз.
Ез-ез-ез – на березі сидить ремез.
Аз-аз-аз – проводять газ.
Аз-аз-аз – загубив алмаз.
Оз-оз-оз – морозить мороз.
Уз-уз-уз – там великий гарбуз.
Уз-уз-уз – на паркан заліз гарбуз.
Уз-уз-уз – я не боягуз.
Скоромовки
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
- Де ж узяти зайцю сіна?
Зрання зібрався в школу зайчик,
Рюкзак на плечі одягнув,
Щоденник, зошит і задачник
Узяти зайчик не забув.
З’їла Зіна морозиво,
Зіна зуби заморозила.
Звук і буква Ш
Ша-ша-ша – пригоріла каша.
Ша-ша-ша – наша мова хороша.
Ши-ши-ши – вірша мені напиши.
Ше-ше-ше – говоріть тихіше.
Шу-шу-шу – не порушуй тишу.
Шу-шу-шу – багато яблук натрушу.
Шу-шу-шу – нову шубу я ношу.
Шо-шо-шо – купили борошно.
Шок-шок – великий мішок.
Еш-еш-еш – ти мене не доженеш.
Уш-уш-уш – ми підемо в душ.
Аша-аша – вже приїхала Маша.
Ашка-ашка – на вікні комашка.
Ошка-ошка – в Олі є гармошка.
Ушка-ушка – м’яка подушка.
Ишка-ишка – вибігла мишка.
Скоромовки
Шиє Маша, вишиває,
Шубку ляльці дошиває.
Штани, шапку, шаровари,
Шити мама допомагає.
Мишеняті шепче миша:
Мишеня, шепчи тихіше.
Шпак шпачисі каже гнівно:
Шершень залетів в шпаківню!
Швидше шибеника гнати,
Шпаченят обороняти!
Звук і буква Ж
Жа-жа-жа – ми побачили вужа.
Жа-жа-жа – Женя купив коржа.
Жу-жу-жу – правду вам кажу.
Жу-жу-жу – я дружу.
Жу-жу-жу – на галявині ходжу.
Же-же-же – Маша шапку в’яже.
Же-же-же – хлопчик книжку береже.
Жи-жи-жи – ти природу бережи
Жи-жи-жи – ти мені допоможи
Аж-аж-аж – важкий лежить багаж.
Ож-ож-ож – вирушаємо в подорож
Уж-уж-уж – у траві живе вуж.
Іж-іж-іж – положили в шафу ніж.
Скоромовки
У вужа – вуженята.
В їжака – їжаченята.
Жатка живо жито жне,
Жатку жнець не дожене.
Жовте жито жук жував
І з Женею жартував.
Жартом-жартом – і у Жені
Жвавий жук живе у жмені.
Звук і буква Ч
Ча-ча-ча – діти грають у квача.
Ча-ча-ча – у мене нема м’яча.
Чи-чи-чи – вимовляти научи.
Чи-чи-чи – трохи помовчи.
Че-че-че – дружнє плече.
Чі-чі-чі – поглянь мені у очі.
Чу-чу-чу – калача хочу.
Чу-чу-чу – віршика учу.
Ач-ач-ач – мамо, дай калач.
Ач-ач-ач – чути дитячий плач.
Ача-ача – прийшла удача.
Скоромовки
Чапля чайку частувала,
В чашці чай приготувала.
Чемна чайка чаплі вдячна:
Чай з черемхи – дуже смачно.
В чаплі чорні черевики.
Чапля чапа до водички.
Через річку, через брід
Ходить чапля на обід,
Носить дрібних жабенят
Для маленьких чапленят.
Ла-ла-ла – Леся молоко пила.
Лу-лу-лу – купили ми пилу.
Ло-ло-ло – снігом все замело.
Ли-ли-ли – діти білочку взяли.
Ла-ла-ла – Таміла мала.
Ли-ли-ли – липку полили.
Ло-ло-ло – діло в нас на лад пішло.
Ли-ли-ли – липку посадили.
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.
Ла-ла-ла – дівчинка мала.
Ло-ло-ло – піднімали ми весло.
Ле-ле-ле – Левко пішов у поле.
Ло-ло-ло – ми побачили дупло.
Ли-ли-ли – квіти полили.
Ол-ол-ол – ходить по болоту бусол.
Улка-улка – лілова шкатулка.
Ил-ил-ил – на підлозі пил.
Ал-ал-ал – готувались ми на бал.
Ал-ал-ал – там вокзал.
Ал-ал-ал – на столі пенал.
Ол-ол-ол – завітав до нас посол.
Ел-ел-ел – запалили факел.
Ел-ел-ел – пасеться осел.
Ол-ол-ол – починається футбол.
Ол-ол-ол – ми забили гол.
Ул-ул-ул – у ставочку мул.
Алка-алка – у Миколки палка.
Олка-олка – у Алли товста голка
Алка-алка – зацвіла фіалка.
Алка-алка – де моя скакалка?
Скоромовки
Білі лебеді летіли,
І на воду вони сіли.
Сіли, посиділи,
Знову полетіли.
Їв лелека кашу з глека.
Хоч дістати її нелегко,
Та в лелеки довга шия –
Він із глека їсти вміє.
Лиска лащить лисеня,
А лосина лосеня,
Лев ласкаво лапою
Левенятко ляпає.
Звук і буква Р
Ра-ра-ра – висока гора.
Ру-ру-ру – розпочнемо ми гру.
Ре-ре-ре – широке в нас море.
Ра-ра-ра – Ромі спати вже пора.
Ре-ре-ре – Рита книжку бере.
Ри-ри-ри – книжку ти бери.
Ра-ра-ра – ми бачили тигра.
Ра-ра-ра – гарна в нас гра.
Ра-ра-ра – на дереві кора.
Ро-ро-ро – я знайшов перо.
Оре-оре-оре – їдемо на море.
Ри-ри-ри – їдемо з гори.
Ра-ра-ра – в школу діточкам пора.
Ро-ро-ро – у Роми відро.
Ар-ар-ар – ми читаємо буквар.
Ор-ор-ор – хліб везуть на елеватор.
Ар-ар-ар – загудів комар.
Ор-ор-ор – росте мухомор.
Ара-ара – ми перша пара.
Ара-ара – ось іде Тамара.
Арка-арка – в мене є марка.
Ірка- ірка – там висока гірка.
Скоромовки
Рома робить раму.
Рома кличе маму:
– Подивися, мамо,
Яка гарна рама!
Рогата корівка реве.
Романко травичку рве.
Принеси, Трохиме, тертку
Треба моркву перетерти.
Марина рис варила,
Рая рис пересолила.
Немає коментарів:
Дописати коментар